25 kesäkuuta 2012

Lappidettesin juhannus

Paras juhannus syntyy, kun ei liikaa suunnittele, ja lisää vain pari ihanaa ystävää ja tarpeeksi seikkailumieltä! Oon vaan ollut yhtä hymyä, enkä millään malttaisi palata arkeen. Tässä pala elämäni parhaasta juhannuksesta kuvina.

Perjantai

Grilliruoka juhannuksena, so last season. Sushiähky se on paras ähky!

Terhin upeasti koristettu terassi ja kolmen naisen sushiannos.

Terhi valmisti mausteisen jäätelön ja vadelmakastikkeen, Solja kookoskeksit. Odotan jo näiden naisten keittokirjaa. Dieetti unohtui kahdeksi päiväksi täysin!

Sushinsulatteluretki suuntautui Suomen Tivoliin, jossa keski-ikä oli varmaan 15 juhannusaattoiltana. Me tädit tyydyttiin vain rauhalliseen maailmanpyöräkyytiin, vaikka kaiken maailman kieputtimiakin olisi ollut.

Keskiyö. Tuota valoa ja tunnelmaa oli mahdoton tallentaa pokkarilla, mutta se kauneus iskostui omaan muistiin ikiajoiksi.

Nämä kukkaisneidot tallentuivat monen saksalaisturistin kameraan. Terhi ainoana teki taiat ja heitti seppeleen kokkoon. Minä keksin oman taian ja heitin sen vesilätäkköön, ja yritin sitten tiirailla sen läpi miehenkuvajaista. Solja ei malttanut luopua omastaan. Oli mieletöntä, kun oli neljä valoilmiötä samassa maisemassa, kuvaajamme Rauli onnistui tallentamaan niistä kolme, Jätkänkynttilä, keskiyön aurinko ja kokko. Valaistu maailmanpyörä näkyi myös rannalle asti.

Tämä on illan viimeinen kuva, mutta sen jälkeen valvottiin vielä aamukuuteen asti (syötiin loput sushit ja kookoskeksit), jonka jälkeen otettiin tunnin lepo. Sitten rynnättiin pikkuhiprakassa vastaanottamaan Juhannusjunaa. Jenkkatansseihin ei menty, vaan nautittiin ilmaisista kahveista, kampanisuista ja rieskoista. Ja 20 asteen lämpötilasta kahdeksalta aamulla! Junan jälkeen mentiin kukin koteihimme lepäämään, kunnes iltapäivällä lähdettiin seikkailulle. Vähän suunniteltu, mutta aika extempore-reissu kuitenkin.

Lauantai

Ja mihis Ibizzalle sitä saavuttiinkaan! No Oulun Nallikariin, joka oli mielestäni Yyteriäkin kauniimpi ranta. Voi että, mikä hepuli saatiin, kun päästiin perille. Vaikka matkakin oli aivan mahtava, oli hienoa päästä perille.

Juotiin hetki viiniä rannalla, ja moikattiin kaverit, jotka olivat mielissään, että saavuttiin paikalle. Nälkä ei ollut, mutta järki sanoi, että nyt kannattais jotain syödä. Kuin tyhjästä eteemme ilmestyi aivan ihana ruokavaunu. josta saimme ihan törkeän hyvät kasvissapuskat.

Mentiin hiekalle juomaan vähän lisää viiniä ja nauttimaan ilta-auringosta. Kun omat juomat oli juotu, menimme Lieke-tapahtuman aitojen sisäpuolelle tanssimaan hiekassa paljain varpain yön auringonpaisteessa loistavan musiikin tahdissa. Sanat eivät riitä kuvaamaan kuinka mahtavaa oli. Oulun pojat pitivät meistä huolen, veivät syömään ja nukkumaan, kun bileet olivat ohi.

Sunnuntai

Stockan herkusta saatiin mahtava aamupala, jota mentiin nauttimaan rotuaarille. Soljan linkkuveitsi oli suuri apu kokonaisen vesimelonin kanssa.

Väsynyt mutta onnellinen juhannusseurani, kiitos tytöt rakkaat! Toivottavasti Lappidettes suuntaa pian kohti uusia eeppisiä seikkailuja!